Osnovnošolska, dijaška in študentska leta veljajo za obdobja zelo intenzivnega intelektualnega razvoja. Velikokrat v teh obdobjih v ospredje postavljamo šolske obveznosti in s tem nekoliko zanemarimo temelje zdravega življenjskega sloga, kot so ustrezna prehrana, spanje in gibalna aktivnost. Stopnja nezadostno gibalno aktivnih otrok v zadnjih letih zastrašujoče narašča. V letih 2018 in 2019 je v Združenem kraljestvu manj kot polovica otrok (47 %), starih med pet in 18 let, dosegla trenutne smernice, ki navajajo 60 minut zmerno intenzivne telesne dejavnosti dnevno.
Gibalna aktivnost je že vrsto let prepoznana po njenih številnih pozitivnih učinkih na posameznikovo psihološko in fizično stanje ter se pogosto obravnava kot alternativa zdravilom. Študije zadnjih desetletij so s pomočjo napredka v nevroznanosti in tehnikah slikanja živčevja odkrile pomembne koristi gibanja za kognitivne sposobnosti, predvsem za proces učenja in spomin. Prav zato so podatki o nedoseganju priporočil zaskrbljujoči, saj posledično otroci ne dosegajo svojega umskega potenciala. Gibalna aktivnost namreč povzroči vrsto bioloških in strukturnih sprememb ter prilagoditev, ki možganskim celicam omogočajo ustvarjanje novih povezav v različnih področjih možganske skorje. Sprememba celotne možganske sestave, ki je posledica kaskade živčno-kemičnih rastnih faktorjev, odraža sposobnost možganov, da se prilagodijo različnim kognitivnim izzivom, s katerimi se soočajo. Gibanje naj bi pospešilo živčni razvoj, povečalo koncentracijo sinaps med živci in spodbudilo kroženje krvi v žilah možganske skorje. Spodbudilo naj bi tudi sintezo nevrotransmiterjev in nevrotrofičnih faktorjev, ki sprožijo procese nevrogeneze, angiogeneze in nevroplastičnosti.
Zgoraj omenjene prednosti potrjujejo avtorji številnih študij, ki so vanje vključili različne intervencije gibalne aktivnosti in proučevali njihov vpliv na akademsko uspešnost otrok. V južnoafriških šolah so navodila pri preverjanju znanja od četrtega razreda dalje zapisana v sekundarnem jeziku, zato akademski uspeh otrok iz tretjega v četrti razred nekoliko poslabša. Avtorji ene od študij so preučevali, kako gibalna aktivnost vpliva na akademski uspeh teh otrok, in ugotovili, da se je v šolah, v katere so vključili gibalno intervencijo uspeh iz tretjega v četrti razred ohranil, medtem ko je v šolah brez intervencije upadel za pol ocene. V drugi študiji avtorji poročajo, da so 10 minutni intervali srednje intenzivne gibalne aktivnosti dva krat dnevno (v začetnem in končnem delu pouka) izboljšali vedenje pri opravljanju različnih nalog. Poleg običajne športne vzgoje, se je kot koristna izkazala tudi joga, saj so se v obeh intervencijskih skupinah izboljšali rezultati razumevanja, aritmetike in besedišča 7-9 let starih otrok, prav tako se je izboljšala sposobnost sestavljanja predmetov. Pozitiven vpliv rednega gibanja se kaže tudi pri pozornosti, ki se je po 10-minutnem intervalu zmerno do visoko intenzivne gibalne aktivnosti izboljšala tako pri šolskih otrocih, kot tudi dodiplomskih študentih.
Proces pouka in samostojnega učenja je torej smiselno redno prekinjati, na primer z aktivnimi odmori, in učno snov podajati na način, ki vključuje telesno aktivnost. Tudi vam med izpitnim obdobjem svetujemo krajše ali daljše intervale zmerno do visoko intenzivne telesne aktivnosti, saj boste tako lahko izboljšali razumevanje, besedišče in pozornost ter spodbudili ustvarjanje novih povezav v različnih področjih možganske skorje.
VIRI:
Chaya, M. S., Nagendra, H., Selvam, S., Kurpad, A. in Srinivasan, K. (2012). Effect of Yoga on Cognitive Abilities In Schoolchildren from a Socioeconomically Disadvantaged Background: A Randomized Controlled Study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 18(12), 1161–1167. https://doi.org/10.1089/acm.2011.0579
Gall, S., Adams, L., Joubert, N., Ludyga, S., Müller, I., Nqweniso, S., … Gerber, M. (2018). Effect of a 20-week physical activity intervention on selective attention and academic performance in children living in disadvantaged neighborhoods: A cluster randomized control trial. PLoS ONE, 13(11), e0206908. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0206908
James, J., Pringle, A., Mourton, S. in Roscoe, C. M. P. (2023). The Effects of Physical Activity on Academic Performance in School-Aged Children: A Systematic Review. Children, 10(6), 1019. https://doi.org/10.3390/children10061019
Latino, F. in Tafuri, F. (2024). Physical Activity and Cognitive Functioning. Medicina, 60(2), 216. https://doi.org/10.3390/medicina60020216
Pastor-Vicedo, J. C., León, M. P., González-Fernández, F. T. in Prieto-Ayuso, A. (2024). Effects of physical activity breaks on cognitive function in undergraduate students: A pilot study. Cogent Social Sciences, 10(1), 2326692. https://doi.org/10.1080/23311886.2024.2326692
Steichele, K., Keefer, A., Dietzel, N., Graessel, E., Prokosch, H.-U. in Kolominsky-Rabas, P. L. (2022). The effects of exercise programs on cognition, activities of daily living, and neuropsychiatric symptoms in community-dwelling people with dementia-a systematic review. Alzheimer’s Research & Therapy, 14(1), 97. https://doi.org/10.1186/s13195-022-01040-5
Szabo-Reed, A. N., Willis, E. A., Lee, J., Hillman, C. H., Washburn, R. A. in Donnelly, J. E. (2017). Impact of 3 Years of Classroom Physical Activity Bouts on Time-on-Task Behavior. Medicine and science in sports and exercise, 49(11), 2343–2350. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000001346
van Praag, H., Shubert, T., Zhao, C. in Gage, F. H. (2005). Exercise enhances learning and hippocampal neurogenesis in aged mice. The Journal of Neuroscience: The Official Journal of the Society for Neuroscience, 25(38), 8680–8685. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1731-05.2005
Wassenaar, T. M., Williamson, W., Johansen-Berg, H., Dawes, H., Roberts, N., Foster, C. in Sexton, C. E. (2020). A critical evaluation of systematic reviews assessing the effect of chronic physical activity on academic achievement, cognition and the brain in children and adolescents: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 17(1), 79. https://doi.org/10.1186/s12966-020-00959-y